4

Helsingfors resa 3-5 maj

Hej på er 😊
Nu är jag hemma igen efter resan.
 
Ni undrar säkert; hur var båtresan?
Resan har varit toppen, vi hade så roligt och trevligt tillsammans så..länge sedan som vi kunde koppla av och tänka på annat eftersom det har varit trassligt för oss och det är mycket som händer inom familjen just nu, så vi behövde verkligen åka iväg på lite minisemester ihop. 💕
 
Första kvällen, checkade in i våran hytt på båten och packade upp våra saker från väskan.
Bytet om till andra kläder och utforskade fartygets olika utbud av restauranger/caféer och butiker. 
Var mycket och se/välja på.
Började bli hungriga, åt middag på en restaurang som heter: Steakhouse som serverade grillat kött, kyckling mm. 
Min rätt: fläskkött med potatisgratäng och bbq sås, gott.
 
 
Efter maten, mätta och belåtna.
Kikade i några butiker som sålde kläder, prylar och besökte taxfreen.
Vi hade lite småpengar, så gick iväg och spelade vid några spelautomater ombord, tyvärr ingen vinst den här gången, det blev fint väder så gick ut på soldäck och fotografera alla fina öar vid Stockholms skärgård, sambon ville ta en öl vid en utav barerna, själv tog en cola. 🍻
Läggdags runt 23 tiden, för blev så trött efter alla intryck från dagen. 
 
 
 
Nästa dag, "nu var det äntligen dags" och besöka Helsingfors.
Fixade först biljetter för kollektivtrafiken för Spårvagn(buss.
Åkte spåvagn till själva torget och besökte en mat-marknad sålde färsk fisk, grönsaker och övriga saker, luktade så gott. 
Tog en promenad mot kända byggnaden i Helsingfors, jag blev så höjdrädd när man gick upp dit, men gav mig inte ..för jag skulle bara upp dit .. trots höjdrädslan.
Heja mig, kände mig stolt. 👍 
Efteråt upptäckte staden vidare via spårvagn, verkligen jätte fin stad med många olika slags hus från gammalt till nyare design, det är roligt och besöka nya städer/länder.
Gick in och kikade i några gallerior, när vi kom tillbaka med spårvagnen.
Fikasugna och fikade på,
 (Fazer café) 🎂
Mycket goda saker, delade på en chokladkaka ..då den var så stor. 😅😋
Besökte även: Muminshop, Marimekko, ittala mm.
Det är roligt å besöka nya affärer i ett annat land.
 
 Mums!
 
 
 
 
 
Alkohol fri drink med ananas, lime. 
(Fick avsluta en trevlig dag i Helsingfors) på vägen tillbaka mot Stockholm.
Vi kom hem runt 15 tiden igår söndag.
 
Vi är nöjda över resan,
vill gärna besöka Helsingfors,
någon gång i framtiden finns mycket kvar att göra/se där. 😊
 
Hoppas att ni hade en bra helg. ❤
 
(Ps. Fler bilder från resan kommer inom kort på bloggen,
för har ej hunnit gå igenom alla bilder än.)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2019 Båt-resa finland min helg nöje semester

Kommentarer:

1 ellenlundis :

skriven

Åh vad lyxigt att ni var till Finland 🇫🇮 ❣️ Åh att ni fikade på Fazer Café 😍 Fina bilder och spännande inlägg!

Svar: Ja, det var roligt och besöka Finland i helgen, vill gärna åka tillbaka igen framtiden. 🇫🇮😊
Så gott och mysigt fik.
tack vännen 🌸
Elin Westerlund

2 ellenlundis:

skriven

Jag vill dit igen. Men då får det bli flyg. Jag blir så sjösjuk på båten.
Trots åksjuks tabletter. 🤢

Hur var vädret i Finland då? 🇫🇮

Svar: Tråkigt vännen, men är bra att det finns flyg dit också. 🇫🇮
Vädret var soligt till en början sedan blev det kallt å började regna/snöa sista timmen som vi hade i land.
Elin Westerlund

3 ellenlundis :

skriven

Hur gick det med språket? Talade ni på engelska eller på svenska, när ni skulle shoppa eller äta? :)

Svar: några förstod svenska, då pratade finlandssvenska. Men vi fick använda engelska när någon inte förstod vad vi menade. J hjälpte mig och översätta om jag tappa bort orden. 🇫🇮
Elin Westerlund

4 ellenlundis:

skriven

När jag vad i Finland sist, så pratade vi först svenska. Och när dem inte förstod, fick mormor ta över med sin finska 🇫🇮 Jag saknar Finland 🇫🇮 ❣️

Svar: Okej 😀 det är bra när man har någon med sig på resan som kan prata finska.
Hoppas att du någon gång i framtiden kan besöka Finland igen.🇫🇮
Elin Westerlund

Kommentera här: